Nihče ne ve ne dneva ne ure
Pazíte in bedite, ker ne veste, kdaj pride ta čas! Tako bo kakor s človekom, ki je zapustil svoj dom in šel na potovanje. Svojim služabnikom je izročil oblast, vsakemu svoje opravilo, vratarju pa je naročil, naj bedi. Bodite torej budni, ker ne veste, kdaj pride hišni gospodar – zvečer, opolnoči, ob petelinjem petju ali ob zori –, da vas ne najde spečih, če pride nenadoma. Kar pravim vam, pravim vsem: Bodite budni!« Mr 13,33-37
Čujte
Ob povabilu k čuječnosti se spominjam misli, ki sem jo pred skoraj dvajsetimi leti prebral v knjigi duhovnega pisatelja Johna Powella, Skrivnost vztrajanja v ljubezni. Takole pravi: »Bistvena žalost naše človeške družine je v tem, da zelo malo ljudi začne uresničevati svojo polno zmogljivost. Sprejemam oceno teoretikov, da povprečen človek izrabi le 10 % svojih potencialov. Vidi le 10 % lepote sveta okoli sebe. Sliši le 10% glasbe in poezije vesolja. Duha le desetino vonjav na svetu in okusi le desetino slasti življenja. Samo 10% je odprt za svoja čustva, nežnost, čudenje in spoštovanje. Njegov um zajema le droben del misli, razmišljanj in razumevanja od tega, kolikor je zmožen. Njegovo srce le 10% živi v ljubezni. Umrl bo, ne da bi kdaj resnično živel in resnično ljubil. Zame je to najstrašnejša od vseh možnosti. Res ne bi hotel misliti, da bi ti ali jaz morda umrla, ne da bi resnično živela in resnično ljubila.« (Powell, 10-11)
Začenjamo adventni čas, ko pričakujemo rojstvo Jezusa. Jezus prihaja na svet, da nam prinese življenje, polnost življenja, veselje nad seboj, bližnjim in svetom, veselje nad neskončno božjo ljubeznijo. Ni mogoče srečati Jezusa, ki je življenje samo, če smo mrtvi v doživljanju sveta okrog sebe. Ni mogoče polno zaživeti, če čutimo le desetino tega, kar nam je Bog podaril. Tako razumem povabilo k čuječnosti najprej kot povabilo k zaznavanju.
V tej smeri smo oblikovali tudi letošnjo adventno akcijo. Skozi advent se bomo spraševali v štirih tednih naslednje stvari: Kaj čutim, kaj vidim, kaj slišim in po čem hrepenim. Biti čuječ na božje delovanje, na njegov prihod je mogoče le znotraj tega doživljajskega sveta. Če smo mrtvi za vse okrog nas, smo mrtvi tudi za življenje, za ljubezen, za Boga. Bog je prišel med nas kot človek, da bi ga lahko videli, slišali, otipali in po njem hrepeneli. Tako prihaja med nas tudi pri vsaki sveti maši. Vse bogoslužje je usmerjeno v doživljanje Boga, skozi glasbo, skozi viden svet, doživljanje in hrepenenja.
Jezus je svoje prilike, ki jih je pripovedoval učencem, gradil na tem, kar je videl in doživljal. Opazil je smokvo, ki ni rodila, sejalca, ki je radodarno sejal seme in upal, da bo zraslo, ženo, ki je z malo kvasa zamesila kruh, ki je zarasel. Opazoval je gorčično zrno in videl, kako je majhno in kako iz njega zraste veliko drevo. Občudoval je ptice, kako brezskrbno letajo in lilije na polju, kako so lepe. Videl je tudi ljudi okrog sebe. Začutil je ženo, ki se je v množici dotaknila njegove obleke, slišal je gobavce, ki so ga prosili, naj jim pomaga. Prepoznal je hrepenenja žene, ki so jo zasačili v prešuštvovanju. Razumel je, da njen cilj ni užitek, ampak ljubezen, zato ji grehe odpusti in jo povabi, naj ne greši več.
Na drugi strani so bili farizeji, ki niso opazili nobene stiske, držali so se le pravil. Jezni so bili, da je v soboto ozdravil ženo, ki je bila bolna osemnajst let. Svet farizejev je bil pust in prazen, ker niso čutili, videli, slišali in hrepeneli. Bolj živ je bil cestninar, ki je hrepenel po lepšem življenju, a ga ni znal uresničiti brez Boga.
Pomislimo, kako živo zaznavamo svet okrog sebe in kako za res vzamemo to kar vidimo, kar slišimo, kar čutimo in po čemer hrepenimo. Pomislimo, kako zares je vzel stvari Jezus. Adventni čas lahko torej razumemo kot povabilo:
- Da s svojimi čutili pozorno zaznavamo svet okrog sebe.
- Da slišimo svoje srce in hrepenenja, ki se v nas prebujajo.
- Da ob vsem tem razmišljamo, in ugotavljamo čemu vse to, kam nas vodi, od kod prihaja in kaj nam želi Bog z vsem tem sporočiti.
- Da o vsem tem tudi spregovorimo.
Če bomo bolj živo sledili svojim čutilom in temu, kar doživljamo, bo naše življenje bolj polno. V vsem, kar bomo doživljali, bomo lahko z razmislekom prepoznavali, po čem prihaja med nas Bog sam in kaj od nas pričakuje. Čujmo torej, da iz svojega življenja naredimo več kot skromno desetino.
Včasih se večkrat sprašujem kakšno so moje drže glede na oja momentalna počutja, ki jih doživljam skozi svoje življenje. Včasih se mi zdi, da je moja zmogljivost presegla normativ, včasih pa se mi zdi, da se moj zagon sploh ne zažene.
Prav ob današnjem pogovoru o prvi adventni nalogi kako vidim svojo držo, sem se spomnil, da je moja drža povezana tudi z mojo funkcionalnostjo in zmogljivostjo. Večkrat se mi pripeti, da držim roke v ćepu, kar održama moje stanje naveličanosti in dolgočasja, kar š zdaleč ne more dosegati tiste desetine moje živosti.
Moja drža, ki je obarvana z poskakovanjem in kriljenjem rok mi predstavlja, da sem nekaj uspel in sem se potrudil in tako izrazil zadovoljstvo in veselje takrat je živost pri meni na vrhuncu. So pa še drugi položaji, ki ne prinašajo živosti, kot so podpiranje glave (zaskrbljenost), napol ležanje na pisarniškem stolu (lenoba do dela, komu čakam, da se stvar konča). Prekrižane noge, kar povzroča stanje, ko nevem kako bi se usedel, da bi udobno sedel.
Večkrat si je potrebno zadati v glavo, da se je potrebno za stvari potruditi, biti živ in s tem pokazati tudi svojo držo.
Gorazd Lapanja