Oznanjevanje Janeza Krstnika
Začetek evangelija Jezusa Kristusa, Božjega Sina; kakor je zapisano pri preroku Izaiju:
Glej, pošiljam svojega glasnika pred tvojim obličjem,
ki bo pripravil tvojo pot.
Glas vpijočega v puščavi:
Pripravite Gospodovo pot,
zravnajte njegove steze!
Tako se je pojavil Janez Krstnik v puščavi in je oznanjal krst spreobrnjenja v odpuščanje grehov. K njemu je prihajala vsa judejska dežela in vsi Jeruzalemčani. Dajali so se mu krstiti v reki Jordan in priznavali svoje grehe. Janez je bil oblečen v kameljo dlako in imel usnjen pas okoli ledij. Jedel je kobilice in divji med. Oznanjal je: »Za menoj pride močnejši od mene in jaz nisem vreden, da bi se sklonil pred njim in mu odvezal jermen njegovih sandal. Jaz sem vas krstil v vodi, on pa vas bo krstil v Svetem Duhu.« Mr 1,1-8
Pripravite Gospodovo pot!
Vedno znova je zame uganka, zakaj farizeji in pismouki niso prepoznali Gospoda, mnogi (javni) grešniki pa so ga spoznali in šli za njim. Kako pripraviti Gospodovo pot, da se bomo srečali z njim? Prvo nedeljo smo razmišljali o čuječnosti. Ne moremo srečati Jezusa, če smo zdolgočaseni, naveličani in brez življenja. Le življenje v nas lahko sreča Življenje, ki se nam približuje. Zato smo rekli, da je čuječnost najprej v živem zaznavanju sveta okrog nas. Advent smo razumeli kot povabilo:
- Da s svojimi čutili pozorno zaznavamo svet okrog sebe.
- Da slišimo svoje srce in hrepenenja, ki se v nas prebujajo.
- Da ob vsem tem razmišljamo, in ugotavljamo čemu vse to, kam nas vodi, od kod prihaja in kaj nam želi Bog z vsem tem sporočiti.
- Da o vsem tem tudi spregovorimo.
Današnji evangelij pa govori tudi o tem, kako je Janez Krstnik oznanjal krst spreobrnjenja. Naše zaznave – če ostanemo pri njih – so ranjene in pogosto zgrešene, potrebujejo popravek. Kako naj spremenimo naše zaznave, kaj je najbolj problematičnega v nas? Ko smo se enkrat že prebudili in pregnali lenobo, če se nam nič ne ljubi, – Boga ne bomo srečali – potem vidim naslednji korak v tem, kar je rekla Marija ob oznanjenju: Kako se bo to zgodilo? Svoje predstave popravlja v neprestanem dialogu z Bogom. Ves čas sprašuje Boga, kaj hoče z dogodki sporočiti. Nasprotno farizeji Jezusu očitajo, da se druži z grešniki, da ozdravlja v soboto, da smuka klasje. Na eni strani torej iskreno spraševanje, na drugi očitanje.
Marija življenje uravnava ob vsakodnevnih božjih namigih, farizeji pa se ustavljajo ob zapisanih pravilih in predpisih. Za Marijo je Bog vedno nov, tisti, ki nagovarja v tem trenutku, medtem ko farizeji prestavljajo prašne črke in preverjajo ali se vse ujema z njimi ali ne. Boga ni mogoče srečati v zaprašenih pravilih, kajti prihaja vedno drugače. Takrat ni nihče pričakoval rojstva Boga v bornem pastirskem bivališču; ni ga iskal v družini tesarja.
Marijina drža v odnosu do Boga je vedno ponižnost, ki jo je čudovito izrazila v svoji hvalnici: Moja duša poveličuje Gospoda, ker se je ozrl na mojo nizkost. Pri farizejih ni občutka za majhnost in ponižnost, v njih nastopa veljava in moč. Zato tudi ni prostora za presenečenja, ki jih pripravlja Bog s svojim prihodom.
Marija se svobodno oddaljuje od svojih zgrešenih predstav in želja, ker ni zaznamovana z izvirnim grehom. Njena duša je popolnoma prepojena z milostjo, naša pa je zaznamovanja z različnimi zgrešenimi izkušnjami iz otroštva, pa celo z grehi naših prednikov. Farizeji in pismouki se ne zavedajo, kako zelo jih vodijo strahovi – da ne bodo dovolj pomembni; ogroženost – da jim bo vzeta oblast; občutek ponižanja – da niso dovolj dobri. Vsega tega jim Jezus ne sporoča, a vse to iz svojih ran doživljajo in niso sposobni ločiti med svojimi predstavami in željami, ter dejanskim stanjem. Drugačna je Marija, ki svobodno sprejme Jezusov ugovor v templju – ker zato ni slaba mati, če ni razumela, da mora biti v templju; sprejme očitek – kaj je tebi žena, moja ura še ni prišla itd. Farizeji pa so v vseh teh Jezusovih ugovorih videli le napad.
Veliko dela nas čaka, če hočemo pripraviti Gospodovo pot. Premagujmo očitanja, ujetost v že znane vzorce in tradicijo, napuh in zgrešene predstave. Prosimo Gospoda, naj nas odpira za njegov prihod. Prihaja tiho, neopazno in brez izrednih dogodkov, preprosto v naš vsakdan. Bodimo čuječi, prepustimo se moči milosti spreobrnjenja.
Pogosto sem tudi jaz ogrožen ob spodbudah in kritikah bližnjih, podobno kot farizeji ob Jezusu. Se mi zdi, da se izgubim ob njih - verjetno izkušnje preteklosti. Ampak tudi Janez Krstnik ni šparal. Je bil direkten in je nagovarjal ljudi, ker je konkretno stal za Resnico in bil goreč za Boga.
Potrebno je vedno znova vstat. To so vrata za delovanje Božje milosti.