Prilika o talentih
»Tako bo namreč kakor s človekom, ki se je odpravljal na potovanje in sklical svoje služabnike ter jim izročil svoje premoženje. Enemu je dal pet talentov, drugemu dva in tretjemu enega, vsakemu po njegovi zmožnosti, in odpotoval. Ta, ki je prejel pet talentov, je šel takoj z njimi trgovat in je pridobil pet drugih. Prav tako je tisti, ki je prejel dva, pridobil dva druga. Oni pa, ki je prejel enega, je šel, skopal jamo in skril denar svojega gospodarja. Po dolgem času je prišel gospodar teh služabnikov in napravil z njimi obračun. Pristopil je tisti, ki je prejel pet talentov. Prinesel je pet drugih in rekel: ›Gospodar, pet talentov si mi izročil, glej, pet drugih sem pridobil.‹ Gospodar mu je rekel: ›Prav, dobri in zvesti služabnik! V malem si bil zvest, čez veliko te bom postavil. Vstopi v veselje svojega gospodarja!‹ Nato je pristopil tisti, ki je dobil dva talenta, in rekel: ›Gospodar, dva talenta si mi izročil, glej, dva druga sem pridobil.‹ Gospodar mu je rekel: ›Prav, dobri in zvesti služabnik! V malem si bil zvest, čez veliko te bom postavil. Vstopi v veselje svojega gospodarja!‹ Nazadnje je pristopil oni, ki je dobil en talent, in rekel: ›Gospodar, vedel sem, da si trd človek. Žanješ, kjer nisi sejal, in zbiraš, kjer nisi razsul. Zbal sem se in sem šel ter zakopal tvoj talent v zemljo. Glej, tu imaš, kar je tvojega!‹ Gospodar pa mu je odgovoril: ›Malopridni in leni služabnik! Vedel si, da žanjem, kjer nisem sejal, in zbiram, kjer nisem razsul? Zato bi moral dati moj denar menjalcem in ob vrnitvi bi jaz prejel svojo lastnino z obrestmi. Vzemite mu torej talent in ga dajte tistemu, ki jih ima deset; kajti vsakemu, ki ima, se bo dalo in bo imel obilo, tistemu pa, ki nima, se bo vzelo tudi to, kar ima. Neuporabnega služabnika pa vrzite ven v najzunanjejšo temo. Tam bo jok in škripanje z zobmi.‹« Mt 25,14-30
Žanješ, kjer nisi sejal …
Prilika je zelo zgovorna in nam ponuja mnogo odgovorov na življenje. Poglejmo jih. Najprej je zanimiva delitev premoženja. Jezus pravi, da je gospodar izročil svoje premožene … vsakemu po njegovi zmožnosti. Enemu je dal pet, drugemu dva in tretjemu enega. Čeprav se zdi krivično, zakaj so dobili različno, pa Jezus pojasni: glede na zmožnosti. Nismo enaki, a vsak ima dovolj, ravno prav. Vprašanje je, ali zaupamo gospodarju, da nam je razdelil pravično, da je dober in da ve kaj je za nas resnično dobro.
Prvo, kar se lahko ob tej priliki vprašam je: Ali vemo, koliko smo prejeli v razmerju do drugega: pet talentov, dva ali enega? Ne, zato tudi ne moremo biti sodniki, koliko drugi zmore in mora pridobiti. Pa vendar smo tako pogosto sodniki. Kljub temu je nas le, da drugemu pomagamo in ga spodbujamo, naj trguje in ne lenari. Koliko naj pridobi, ne vemo. Začenjamo teden zaporov, zato se lahko ustavimo prav ob tej misli. Tisti, ki je v zaporu, ni nujno slabši od mene ali tebe. Njegov potrebni delež pomnožitve talentov je mogoče le takšen, da se bori proti skušnjavi, da bi ne naredil kaj hujšega. Lahko je dobil le en talent in tega mora pomnožiti.
Kakor je ta preprosta logika pomembna, da ne obsojamo, lahko iz nje živimo tudi brez nezdrave tekmovalnosti in zavisti. Imamo dovolj, ravno prav in drugi nima preveč. To je drugo spoznanje, ki ga prilika ponuja. Bog ve, kaj potrebujemo, zato ni razloga za zavist. Pa vendar moramo najbrž priznati, da nas pogosto žene zavist, nevoščljivost in ljubosumje.
Tretje, kar lahko vidimo v priliki je, gospodarjev odgovor. Vsakemu, ki prinese talente, pravi gospodar: ›Prav, dobri in zvesti služabnik! Kako redko se zavedamo, da smo pravzaprav na svetu služabniki, tisti, ki jim je premoženje zaupano v upravljanje, nismo pa nikoli gospodarji. Gospodar je vedno le eden, tj. Bog. In prav iz te pozabljivosti, izvira nesreča tretjega služabnika, ki vidi v gospodarju predvsem trdega človeka. Ta nesrečnež namreč ugotavlja in pravi gospodarju: »Gospodar, vedel sem, da si trd človek. Žanješ, kjer nisi sejal, in zbiraš, kjer nisi razsul«.
V tem odgovoru je skrita vsa nesreča služabnika. Kar je prejel, tega ne razume kot dar, ampak kot breme. Sam pravi, o svojem razpoloženju: »Zbal sem se in sem šel ter zakopal tvoj talent v zemljo. Glej, tu imaš, kar je tvojega!« Prevevata ga namreč strah in jeza. Strah, da ne bo uspel dobro trgovati, ter jeza in krivica, da mora trgovati s talentom, obresti bo pa tako ali tako pobral gospodar.
Vse to nam odpira pogled na to, kar smo in imamo. Vse lahko razumemo kot dar, za katerega smo odgovorni Bogu in bližnjim, lahko pa si zamišljamo, da je vse kar smo in imamo naša last in zasluga. Če je naša last, se bomo ves čas bali, da nam bo kdo kaj odnesel, krivica bo, da drugi od tega pričakuje korist itd. Če pa je dar, potem bomo doživljali veselje obdarjenosti; veselje nad darovalcem in ne nazadnje tudi veselje nad upravljanjem z darom, ki razveseljuje darovalca in naše bližnje. To je lahko četrto spoznanje ob današnji priliki. Vse je dar, Bog je dobri darovalec in upravljanje z darom je v veselje nam in bližnjim. Vse skupaj je torej lahko eno samo veselje. Tako vidim kot dar:
- naše življenje,
- naš poklic biti moški, biti ženska,
- biti poročeni, posvečeni ali samski,
- biti v svojem konkretnem poklicu, ter vse sposobnosti, ki so nam podarjene.
Koliko lepega lahko v tem doživljamo! Vse to je dar in Bog želi, da se tega veselimo, s tem trgujemo – rastemo, živimo za druge in stopamo pred darovalca s hvaležnostjo. Naj bo to vodilo za vse, kar bomo počeli v tednu, ki je pred nami.
Najprej pomislim, na krivico. Pa zakaj mu je treba vzet. Ma naj bo, da je res bil lenuh. Ma lahko bi dali tistemu, ki ima 4 talente. Zakaj prav tistemu, ki jih ima 10. Tudi tisti, ki jih ima 10 jih je že v začetku največ dobil in še bo dobil. Krivica na kvadrat. Sploh ker se velikokrat doživljam da nimam.
Moje razmišljanje ob tem je, da najprej pričakujem, da bi z mano moralo "ne vem kaj" že biti! Nekaj velikega in spregledam vse kar imam od boga, vse darove in talente. Prime me en obup, da sem v življenju že vse zapravil in ni nič vredno in zadosti dobro, za tega krutega in krivičnega boga. Vse svoje spodrsljaje in napake si štejem za neuspele poskuse, da bi uporail talente Ajej... Takole se v bistvu sam postavim na mesto zadnjega služabnika.
Pa vendar, če se zares ustavim vem, da sem lahko bil vesel in sem tudi koga že razveselil. Lahko sem kaj dobrega storil, pa tudi, če se ob tem nisem počutil kot kralj vesolja. Naredil sem kaj nepopolnega a pač kolikor sem sposoben. Sprejel marsikatero spodbdo v imenu dobrega, a tudi katero zavrnil.
Nisem gospodar, a dano mi je da gospodarim. Upam Gospod, da bi se znal vedno veseliti vsega kar mi podarjaš in z veseljem in zavestjo, da si dobri pastir in ne zlobni in krivični tiran vse vedno deliti z drugimi.